Logotypdesign

Professionell webbdesign i WordPress, det mest etablerade, lätthanterliga och anpassbara systemet i världen. Bäst för strategi & SEO. Skräddarsydd design för ert företag och även responsiv design för alla devices.

Logotyp Process

Kartlägga behov

Research

Skiss

Presentation av logo

Ändringar

Leverans

Läs mer om processen här →

Logotyp galleri

Logotypskapandet och prissättning

Vad kostar en logotyp?

En logotyp kan kosta allt från 3000kr till miljontals kronor. Du kan pusta ut, jag kommer inte fakturera dig miljontals kronor för en logotyp. Vanligtvis när jag designar logotyper är det processen som avgör hur mycket logotypen kommer kosta. Vanligtvis brukar jag ta mellan 3.000 kr – 10.000 kr när jag designar loggor. 

Värde och pris går hand i hand

Det viktigt att poängtera att logotyper precis som alla andra handelsvaror eller tjänster varierar i pris beroende på kvalitet och design. Ta exempelvis en florist i Laholm, logotypen kan vara lik ett stort företags logotyp som ex. Spotifys logotyp men floristen riktar sin verksamhet mot Laholms kommun och närliggande orter, medan Spotifys logotyp ska rikta in sig mot alla musikanvändare världen över.

Processen avgör priset

För de flesta som köper en logotyp är priset en reflektion av processen bakom framtagandet av logotypen och inte logotypen i sig själv. Framtagandet av en logotyp är en lång och ofta utmanande process där man vill fånga själva essensen av företagets budskap och processen av hur man förmedlar detta till kund. 

Hur ser processen ut?

01. Kartläggning av behov

Det första steget i framtagandet av en logotyp är att kartlägga kundens behov. Ska logotypen användas mot en internationell marknad? Eller ska det användas hos en marknad i ett lokalt område? Vad vill man förmedla genom logotypen? En bra kartläggning av behov kan ta allt från ett par minuter till flera timmar.

02. Research

Efter kartläggning av behov följer en omfattande research. Bland annat undersöker man värdet på företaget, samt nyckelord som genomsyrar branschen. Utöver en intern analys genomför man också en extern analys. Hur ser logotyperna ut hos konkurrenter? Vilka förväntningar finns hos målgruppen? 

03. Skiss

Efter en omfattande research börjar man skissa fram olika logotyper. Detta är i tidigt stadie och skissen sker mest för hand, ofta vill jag generera många skisser för att ha ett stort urval att jobba med. I detta stadie brukar jag välja ut ett antal skisser som jag tycker känns relevanta och jobba vidare med dem i nästa steg av processen.

04. Digitaliserad skiss

När jag bestämt mig för en eller flera skisser digitaliseras dessa, detta kallas på fackspråk vektorisering. De digitaliserade skisserna blir också testade i sin kompatibilitet – alltså hur logotyperna fungerar i större och minde format, samt hur de kan skilja sig i olika bakgrundsfärger. 

05. Presentation av logotyp

De logotyper som jag anser vara bra nog ska nu till slut får se ljuset för första gången i en presentation. Här levererar jag logotyperna tillsammans med förklaringar kring hur jag tänkt med varje prototyp och hur jag tänkt i de olika designvalen.

06. Eventuella ändringar

Nu är det dags för dina tankar kring logotypen. Har du önskemål om ändringar, justeringar eller är du kanske inte alls nöjd? I en del fall kan det behövas produceras en helt ny logotyp om logotypen inte uppfyller dina förväntningar. Men förutsatt att alla de tidigare steg i processen är uppfyllda händer det sällan att en helt ny prototyp skall tas fram.

07. Färdig leverans

När alla är nöjda lagras logotypen i alla format och storlekar som du kan tänkas behöva. Detta samlas i en mapp som du får levererad till dig. 

E.B 

Kontakt